De Arnold Academy of Magic is een school voor de elite... en Ray White is maar een gewone jongen. Sterker nog, hij lijkt helemaal niet bijzonder bedreven in magie, en is een beetje een kluns. Daarom heeft hij niets te maken met het gerucht dat een van de grote magiërs, de Iceblade Sorcerer, tot de nieuwe klasse behoort... toch?
In een tempel vol verloren schatten en beschermd door mysterieuze Maya-tempelwachters strijden zes teams van twee kinderen om een van de historische artefacten in de tempel terug te halen door fysieke stunts uit te voeren en vragen te beantwoorden op basis van geschiedenis, mythologie en geografie. Na drie eliminatierondes blijft er slechts één team over, dat vervolgens het recht verdient om door de Tempel te gaan om binnen drie minuten het artefact op te halen en een hoofdprijs te winnen.
In het jaar 2063 worden acht middelbare scholieren en een kind naar Planet Camp gevlogen, waar ze een paar dagen op zichzelf moeten overleven. Maar kort na aankomst worden ze door een onheilspellende gloeiende bol naar een onbekend kwadrant van de ruimte gebracht, op bijna 5012 lichtjaar afstand. Nu is de enige weg terug naar huis een langzame, gevaarlijke tocht door het universum – een reis die hen op de proef zal stellen op manieren die Planet Camp nooit zou kunnen.
Weten een legendarische zwaardvechter met een demonisch, zielenslurpend wapen en een samoerai-broederschap een uitbraak van bloeddorstige zombies te bedwingen?